האם טיפול ב – Imatinib – Glivec קשור להיפופוספטמיה ושינוי מטבוליזם בעצם ?

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת מאי של The New England Journal of Medicineעולה כי טיפול ב-imatinib mesylate בחולי CML (chronic myelogenous leukemia) או בחולי GIST (gastrointestinal stromal tumors) יכול להביא להיפופוספטמיה. אפילו בהינתן רמה תקינה של פוספט, תרופה זו יכולה לעכב רה-מודלינג של העצם.

Imatinib המשווקת על ידי Novartis Pharmaceuticals כ- Gleevec או כ- Glivec, פועלת על ידי חסימת טירוזין קינז ספציפי, אך גם מעכבת רצפטורים של PDGF (platelet-derived growth factor), דבר שיכול להסביר את האפקטים שלה על רמות הפוספט ועל מטבוליזם העצם.
אם ממצאי המחקר החדש יאושרו, יש לייעץ על ניטור רוטיני של רמת הפוספט ורמת ויטמין D בסרום במהלך טיפול ב- Imatinib, כך שיהיה אפשר להתחיל עם מתן של תחליפי פוספט בעת הצורך.

במחקר החוקרים עברו על רישומים פרמקולוגים של חולים, שקיבלו מרשם ל- Imatinib בין התאריכים אפריל 2002 ויולי 2003. מתוך 77 חולים, שניתנה להם התרופה, ל-49 חולים נלקחה לפחות בדיקה אחת של רמת פוספט בסרום.

ל-25 מתוך 49 חולים (51%) היה היפופוספטמיה, שהוגדרה כרמה בסרום מתחת ל- 2.5 mg/dL. 16 מהחולים עם היפופוספטמיה המשיכו לקבל טיפול במרכז החוקרים, והמידע שלהם היה זמין לאנליזה. האנליזה הנוכחית גם כללה 8 חולים עם רמת פוספט תקינה.

קבוצת ההיפופוספטמיה כללה 8 חולים עם CML ו-8 חולים עם GIST, בעוד שקבוצת החולים עם רמת פוספט תקינה כללה רק חולי GIST. רמת הפוספט הממוצעת בקבוצות אלה הייתה 2 ו- 3.2 mg/dL בהתאמה.

בהשוואה לחולים עם רמה תקינה של פוספט בסרום, אלה עם ההיפופוספטמיה היו צעירים יותר, קיבלו מינון גבוה יותר של Imatinib, היו להם רמות גבוהות יותר של הורמון PTH (parathyroid hormone) ורמות סידן נמוכות עד תקינות.

עליה ברמת הפוספט המופרש בשתן נצפתה בשתי הקבוצות, כמו גם ירידה ברמה של osteocalcin ו- N-telopeptide of collagen cross-links, דבר המציע ש- Imatinib יכול לעכב רה-מודלינג של עצם אפילו כשרמות פוספט תקינות.

היפופוספטמיה לא מטופלת ולא מאובחנת כרונית יכולה להוביל למינרליזצית עצם לא תקינה, rickets ואוסטאומלציה. מחקר נוסף על נושא זה הינו חשוב היות ומעכבי טירוזין קינז, שפועלים על רצפטורי PDGF נמצאים כיום בשימוש קליני בחולים עם אדנוקרצינומה כליתית וצורות אחרות של סרטן.

בראיון עם ד"ר דיאן יאנג (global head of phase II/III oncology studies for Novartis) היא אמרה, שבמחקרים שלהם על התרופה, שיעור ההיפופוספטמיה היה רק 0.1%. יש לבדוק זאת בקבוצות יותר גדולות של חולים על מנת להוכיח אם שיעור זה נכון.

כמו כן, זה טוב שרופאים ערים לנושא זה וכך ישקלו לבדוק רמת פוספט בחולים המטופלים ב- Imatinib. יש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין יותר טוב את האפקטים של טיפול ארוך טווח ב- Imatinib על רמת הפוספט ועל מינרליזציית העצם.

N Engl J Med 2006;354:2006-2013

X